هیدروکربن سبک حاصل از برش اول میعانات گازی پارس جنوبی

هیدروکربن سبک حاصل از برش دوم میعانات گازی پارس جنوبی
فروردین 18, 1403
حلال ۴۰۲
فروردین 18, 1403

هیدروکربن سبک حاصل از برش اول میعانات گازی پارس جنوبی

هیدروکربن ها

هیدروكربن ها شامل تركیبات آلى مختلف هستند كه بطور عمده از H و C ساخته شده اند. در این مولكول ها پیوند هیدروژن-كربن، پیوند كووالانسى است. هیدروکربن سبک یا سنگین صرفا یک نام تجاری برای تقسیم بندی مشتقات نفتی بر اساس بازه تقطیر و چگالی می باشد. هرکدام ازاین تقسیم بندی ها می تواند بر اساس فرایند به چند دسته تقسیم شوند .برای نمونه هیدروکربن سبک می تواند از تقطیر مستقیم نفت خام و میعانات گازی ، شیرین سازی و یا بلندینگ حاصل شود. در تقطیر نفت خام این هیدروکربن ها معمولا از قسمت های فوقانی برج تقطیر اتمسفریک استحصال می شوند.
معمولا هیدروکربن های سبک دربازه تقطیر ۴۰ تا ۳۹۰ درجه سانتیگراد و دانسیته ۶۶۰ تا ۸۹۰ قرار می گیرند.

خواص فیزیکی

اغلب هیدروکربن‌ها، مولکول‌هایی غیرقطبی هستند؛ پس عموماً در حلال‌های قطبی نظیر آب حل نمی‌شوند؛ اما در حلال‌های غیرقطبی مانند روغن (که خودش نوعی هیدروکربن است) حل می‌گردند. برای مثال گریس یک هیدرو کربن از خانوادهٔ آلکان‌ها است که با آب از روی دست پاک نمی‌شود چرا که ناقطبی است؛ از این رو برای پاک کردن آن از نفت یا بنزین که ناقطبی هستند استفاده می‌شود

خواص شیمیایی

بین خواص شیمیایی هیدروکربن‌های آلیفاتیک و آروماتیک تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. در بین آلفاتیک‌ها، رفتار شیمیایی هیدروکربن‌های سیرشده و سیرنشده هم متفاوت و مخصوص به خود است.

تمام هیدروکربن‌ها در واکنش سوختن مشترک هستند. در این واکنش، هیدروکربن به سرعت با اکسیژن وارد واکنش می‌شود و ضمن تولید مواد حاصل از سوختن (نظیر آب و اکسیدهای کربن) انرژی زیادی هم به شکل نور و گرما (ایجاد شعله) آزاد می‌کنند.

آنالیز محصول

فارسی
Translate »